سیستم آموزش عالی ترکیه

دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، موسسات، مدارس آموزش عالی، هنرستان‌ها، مرکز علمی و کاربردی، دانشگاه‌ها و کالج‌های افسری و پلیسی و مراکز تحقیقی و پژوهشی به عنوان موسسات آموزش عالی ترکیه به شمار می‌آیند.

دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی ۴ ساله و موسسات علمی کاربردی دوساله هستند که همراه دپارتمان‌ها و زیرشاخه‌های آن به ترتیب توسط Law و YÖK یا Council of Higher Education تاسیس شده‌اند.

تقویم آموزشی ترکیه و شباهت آن با ایران

تقویم آموزشی برای تحصیل در ترکیه تقریبا مشابه ایران است و در نیمه‌های ماه سپتامبر (شهریور ماه) آغاز می‌شود و با برخی از تغییرات در مناطق حاشیه‌ای و حومه‌ها تا نیمه ماه ژوئن ادامه پیدا می‌کند. مدارس آموزش‌های خود را در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر به انجام می‌رسانند که البته در مناطق پرجمعیت تفکیک صبح و بعداز ظهر در سیستم آموزشی اعمال می‌گردد. پنج روز در هفته و در فواصل روزهای دوشنبه تا جمعه مدارس مشغول به کار هستند که در حدود ۳۵ تا ۴۰ ساعت کاری را تشکیل می‌دهد.

در بازه زمانی میان ماه‌های ژانویه و فوریه دو هفته تعطیلی زمستانی در مدارس وجود دارد. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌های ایران در فواصل روزهای شنبه تا پنجشنبه به کار خود ادامه می‌دهند و به غیر از تعطیلات رسمی، نوروز، طولانی‌ترین دوره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های ترکیه نیز معمولا سال تحصیلی آکادمیک خود را همانند دانشگاه‌های ایران در دو ترم برگزار می‌کنند.

سیستم آموزشی پایه رایگان در ترکیه

بر اساس قوانین ترکیه تحصیل در دوره دبستان برای کلیه شهروندان در این کشور رایگان است مگر آن‌که دوره آموزشی به یکی از موسسات خارجی مرتبط باشد. زبان ترکی نیز زبان رایج در سیستم آموزشیترکیه است. در سال ۲۰۱۲ میلادی تحصیل در ترکیه برای کلیه دختران و پسران و به مدت ۱۲ سال اجباری شد که این دوره تحصیل به سه دوره ۴ ساله تقسیم‌بندی می‌شود. این در حالی است که در سیستم آموزشی ایران، مدت تحصیلات پایه به دو دوره ۶ ساله تقسیم می شود.

وزارت آموزش ملی ترکیه MEB، مسئول برنامه‌ریزی آموزشی، اجرای آن، نظارت بر کار ارگان‌های خصوصی و داوطلب، ساخت و طراحی مدارس، فراهم آوردن و توسعه وسایل کمک‌آموزشی و کارهای مشابه است.

ارگانی به نام Supreme Council of National Education برنامه‌های آموزش را مورد بحث و بررسی قرار داده و قوانینی را برای وزارت آموزش عالی این کشور فراهم می‌آورد. در هر کدام از استان‌ها کارهای مربوط به آموزش آن استان توسط Directorates of National Education و تحت نظارت وزیر آموزش و پرورش انجام می‌گردد اما توسط دولت استانی هدایت می‌شود. دولت مرکزی مسئولیت تمام هزینه‌های آموزش عمومی را بر عهده دارد و در حدود ۱۰ % از بودجه عمومی به آموزش ملی تعلق می‌گیرد.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین دلایل پیشنهاد ترکیه برای تحصیل، هزینه‌های پایین این کشور در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهاست. نرخ بالای ارز و دشواری پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها سبب می‌شود که جمع کثیری از متقاضیان از گزینه‌های تحصیل در خارج از کشور منصرف شوند. اما مجموعه نیلگام با ارائه خدمات ویژه خود برای تحصیل در ترکیه این مشکل را نیز برطرف کرده است. در جدول ذیل به خوبی می‌توانید هزینه‌های زندگی در ترکیه را با سایر کشورها مقایسه کنید:

شایان ذکر است که خوابگاه‌های کشور ترکیه خصوصا در آنکارا هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای دارند و یک وعده غذای رایگان را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که این مورد به تنهایی می‌تواند هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویی را به حداقل برساند.